Πολιτιστικά -
Ματιές στην τέχνη
|
Πέμπτη, 24 Σεπτέμβριος 2009 14:40 |
(Παρουσίαση της μόνιμης έκθεσης στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης) (1) Αρχαία Ελλάδα είναι ο όρος που χρησιμοποιείται για να περιγράψει τον ελληνόφωνο κόσμο κατά την περίοδο της Αρχαιότητας (2). Αναφέρεται όχι μόνο στο έδαφος του σύγχρονου ελληνικού κράτους, αλλά και σε εκείνες τις περιοχές που εγκαταστάθηκαν στους αρχαίους χρόνους ελληνόφωνοι πληθυσμοί, όπως η Κύπρος, η Ιωνία (σημερινά δυτικά παράλια της Τουρκίας), η Σικελία και η νότια Ιταλία (γνωστή ως Μεγάλη Ελλάδα), και των διεσπαρμένων ελληνικών εγκαταστάσεων στις ακτές όλης της Μεσογείου. Οι αρχαίοι Έλληνες λάτρευαν μια πληθώρα θεών, θεοτήτων και ηρώων (3). Είχαν την αντίληψη μίας πολλαπλότητας θείων δυνάμεων, την αντίληψη ότι το Θείον υπάρχει σε πολλές και διαφορετικές οντότητες και μορφές. Στην πραγματικότητα δεν είχαν κάποιο συγκεκριμένο δωδεκάθεο, αλλά υπήρχαν μεγάλοι και μικρότεροι θεοί και άλλοι, που λατρεύονταν τοπικά. Π.χ. ο Δίας, ο Ποσειδώνας, ο Άρης ήταν οι “μεγαλύτεροι” θεοί, ενώ ο Διόνυσος ήταν “μικρότερος” θεός.
|
Περισσότερα...
|
|
Πολιτιστικά -
Βιβλίο
|
Τετάρτη, 16 Σεπτέμβριος 2009 09:25 |
Για πολλούς ανθρώπους η τέχνη και η επιστήμη είναι δύο ξεχωριστοί τομείς έκφρασης, οποίοι δεν έχουν καμία σχέση μεταξύ τους. Κι όμως υπάρχουν πολλοί καλλιτέχνες οι οποίοι εμπνεύστηκαν από την επιστήμη και θέλησαν, με τα έργα τους να τις συνδέσουν. Π.χ. ο Αμερικανός γλύπτης Jim Αccord, θέλοντας να συνδυάσει τις καλλιτεχνικές του δυνατότητες με τις ανθρώπινες γνώσεις γύρω από την πυρηνική τεχνολογία, παρακολούθησε μαθήματα πυρηνικής μηχανικής. Η «Έναστρη νύχτα» του γαλαξία, του Βαν Γκογκ, είναι πολύ επηρεασμένη από τις αστρονομικές ανακαλύψεις της εποχής του. Ο Σαλβαντόρ Νταλί ζωγράφισε τον Εσταυρωμένο του να βρίσκεται επάνω σε έναν υπερκύβο, προϊόν της προσπάθειας των μαθηματικών να κατανοήσουν τους χώρους με περισσότερες από τις τρεις διαστάσεις. Ο Πικάσο, επηρεάστηκε έντονα από τις θεωρίες του Αϊνστάιν και του Έσερ, με εικαστικές σπουδές πάνω στην ταινία του Μέμπιους. Είναι ένα βιβλίο που δεν αποτελεί ιστορία της τέχνης, ούτε ιστορία της επιστήμης, αλλά προσπαθεί να καταγράψει τον τρόπο που η ζωγραφική και η επιστήμη μπορούν να επηρεάσουν γόνιμα η μία την άλλη.
|
Περισσότερα...
|
Πολιτιστικά -
Βιβλίο
|
Πέμπτη, 28 Μάιος 2009 17:07 |
Εκδόσεις Ψυχογιός, 2009. Ο Denis Guedj είναι μαθηματικός. Διδάσκει μαθηματικά και Ιστορία της επιστήμης στο Πανεπιστήμιο του Παρισιού. Έχει δημοσιεύσει τα έργα: “Το θεώρημα του παπαγάλου”, μεταφρασμένο στα ελληνικά από τον εκδοτικό οίκο Πόλις, “Το μέτρο του κόσμου”, μεταφρασμένο στα ελληνικά από τον εκδοτικό οίκο Π. Τραυλός, “Αστέρια της Βερενίκης” και “Μηδέν”, εκδόσεις Ψυχογιός) κ.ά. Ο Ντενί Γκετζ είναι ένας από τους πολυγραφότερους συγγραφείς του είδους που αποκαλούμε “μαθηματική λογοτεχνία”. Τα αδιέξοδα του Γερμανού μαθηματικού Γκέοργκ Κάντορ γίνονται αφορμή για ένα ακόμη έργο του Ντενί Γκετζ. |
Περισσότερα...
|
|
Πολιτιστικά -
Βιβλίο
|
Πέμπτη, 12 Φεβρουάριος 2009 00:20 |
Eκδόσεις Πατάκη, 2008. Ο Iαν Κέρσοου, καθηγητής Ιστορίας στο Πανεπιστήμιο του Σέφιλντ, μελέτησε τη χρονική περίοδο, από τον Μάιο του 1940 ως το φθινόπωρο του 1941, για να διαπιστώσει ότι δέκα αποφάσεις, έξι ηγετών, ήταν καθοριστικές για τη μοίρα 15 εκατομμυρίων ανθρώπων που σκοτώθηκαν στον 2ο Παγκόσμιο Πόλεμο. Οι κρίσιμες αποφάσεις ήταν οι εξής: 1. Η Βρετανία επιλέγει να πολεμήσει αντί να παραδοθεί. Μάιος 1940. 2.Ο Χίτλερ αποφασίζει να επιτεθεί στη Σοβιετική Ένωση. 3. Η Ιαπωνία αποφασίζει να αδράξει τη χρυσή ευκαιρία. 4. Ο Μουσολίνι αποφασίζει να αρπάξει το μερίδιό του. 5. Ο Ρούζβελτ αποφασίζει να βάλει ένα χεράκι. 6. Ο Στάλιν αποφασίζει ότι αυτός ξέρει καλύτερα. 7. Ο Ρούζβελτ αποφασίζει να διεξαγάγει ακήρυχτο πόλεμο. 8. Η Ιαπωνία αποφασίζει να πάει σε πόλεμο. 9. Ο Χίτλερ αποφασίζει να κηρύξει τον πόλεμο στις Ηνωμένες Πολιτείες. 10.Ο Χίτλερ αποφασίζει να εξολοθρεύσει τους Εβραίους. Φθινόπωρο 1941.
|
Περισσότερα...
|
Πολιτιστικά -
Βιβλίο
|
Πέμπτη, 27 Νοέμβριος 2008 13:54 |
Εκδόσεις “Εν πλω”, 2008. Ο Φίλιππος Σέρραρντ (1922-1995) γεννήθηκε στην Οξφόρδη και σπούδασε Ιστορία στο Πανεπιστήμιο του Κέιμπριτζ. Στο βιβλίο αυτό περιγράφει με έναν ιδιαίτερο τρόπο την σημερινή κατάσταση της ανθρωπότητας και οδηγεί σε λύσεις. Είναι σαφές πλέον το γεγονός ότι ο κόσμος μας διέρχεται μία κρίση τρομακτικών διαστάσεων. Συνήθως καλούμε την εν λόγω κρίση οικονομική ή οικολογική. Εδώ το μήνυμα είναι απολύτως σαφές: ο τρόπος ζωής μας σε όλες τις πτυχές του είναι, από την άποψη τόσο της ανθρώπινης ζωής όσο και του περιβάλλοντος, αυτοκαταστροφικός, και αν δεν τον μεταβάλλουμε ριζικά, η καταστροφή του πλανήτη είναι αναπόφευκτη. |
Περισσότερα...
|
|
|
|
<< Έναρξη < Προηγούμενο 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Επόμενο > Τέλος >>
|
JPAGE_CURRENT_OF_TOTAL |